Správná výživa v atletice – vrhy a hody

Jakým způsobem hodláte vrhnout? (myslím sportovní náčiní)

Vrhy a hody se řadí mezi silové technické disciplíny. Vrh koulí je typickou silovou disciplínou, ve které výkon závisí na hmotnosti vrhače. Hod kladivem je nejdéle trvající vrhačskou disciplínou s výrazným podílem statické svalové práce. Hod diskem nepatří k typické silové disciplíně, protože zde převažuje dynamická práce svalů. Takový hod oštěpem je švihový pohyb, který vyžaduje velkou kloubní pohyblivost ramene a hrudní páteře.

Správná výživa je zvolená tak, aby odpovídala krátké době sportovního výkonu. Rozhodující je rychlost, výbušnost a síla svalů. Proto si vrhači mohou podat ruku se sprintery, protože obě skupiny sportovců mají vysoký podíl rychlých svalových vláken, které mají sklony k hypertrofii (k růstu). Hlavně u koulařů je výkon výrazně ovlivněn množstvím svalové hmoty a tudíž se výživa zaměřuje právě na její růst. Je to podobné jako u kulturistů a vzpěračů, ale koulaři nemají tak vysoké požadavky na kvalitu svalové hmoty.

Správná výživa u vrhačů je tedy postavena na příjmu bílkovin a to v množství 2 gramy na 1 kilogram tělesné hmotnosti. Převahu mají mít živočišné bílkoviny. Zapojit do „práce“ můžete i proteinové koncentráty, které obsahují 70% bílkovin (nejlepší jsou syrovátkové bílkoviny).

Čím více svalové hmoty máte, tím větší zásoby glykogenu a všech okamžitých zdrojů energie byste měli mít. Co se týká okamžitých zdrojů energie, tak nejdůležitější pro Vás jsou kreatinfosfáty, které jsou rozhodující pro výkon. Strava by tudíž měla také obsahovat dostatečné množství sacharidů. Součástí vrhačských tréninků je i posilování, a proto by jste měli konzumovat potréninkové gainery, 100% creatin ( 5 – 10 gramů ve dvou dávkách – před tréninkem a po tréninku). Nejlépe konzumovat rozpuštěný v roztoku glukózy nebo ve 100% džusu.

K regeneraci svalové hmoty se hodí glutamin a větvené aminokyseliny. Nejlepší jsou ty v tekuté formě. Část bílkovin můžete nahradit kompletními aminokyselinami v tekuté formě, což uvítá i Váš trávicí trakt. Pro podpoření anabolizace můžete využít i některé stimulanty testosteronu, inzulinu nebo růstového hormonu.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *